Séminaires Nanoélectronique Quantique

Retrouver tous les "Séminaires Nanoélectronique Quantique" passés et à venir dans cette rubrique.

Le prochain séminaire aura lieu le :
Mardi 14 novembre 2017 à 14h, salle Rémy Lemaire, Institut Néel

Electron Transfer between Quantum Dots
Tobias Krähenmann (ETH Zurich)

Spatially separated quantum dots are used to transfer electrons in a high-mobility two-dimensional electron gas. We utilize the quantized energy levels of quantum dots to spectroscopically examine this transfer. Applying a perpendicular magnetic field enhances the transfer between the two quantum dots, as long as the chirality of the edge channels match the transfer direction. The transport of electrons in edge channels implicates a longer transfer time, which favors inelastic processes and we measure an enhancement of electron-electron scattering events. In a magnetic field we observe that the dissipation energy of electrons tunneling through a quantum dot can be released in an Auger-like recombination which can be investigated using quantum dot devices.

Contact : Tobias Krähenmann

Les Organisateurs.
M. Hocevar, B. Sacepe, R. Whitney, C. Groth

Si vous souhaitez planifier des invitations, merci de nous contacter à l’adresse suivante :
equipe-seminaires-nano@fondation-nanosciences.fr

28 novembre 2017
Alexey Feofanov (EPFL Lausanne)
4 décembre 2017
Marcelo Franca Santos ( Universidade Federal do Rio de Janeiro)

Passé

2017 7 novembre 2017 The Josephson effect in semiconductor channels : From fundamental science to qubit applications de Attila Geresdi (QuTech & Kavli Institute of Nanoscience, Delft University of Technology) 17 octobre 2017 Superconducting microwave cavities as memories for modular quantum information processing de Wolfgang Pfaff (Yale University, USA) 10 octobre 2017 From single magnetic adatoms on superconductors to coupled spin chains de Katharina Franke (Freie Universität Berlin) 26 septembre 2017 Revealing a quantum phase transition with a Kondo circuit de Zubair Iftikhar (SPEC, CEA) 19 septembre 2017 Tinkering with Majoranas de Anton Akhmerov (TU Delft) 11 juillet 2017 The role of electron-electron interactions in graphene de Shaffique Adam (National University of Singapore) 20 juin 2017 Charge quantum interference device on superconducting nano-wires de Oleg Astafiev (Royal Holloway, University of London) 13 juin2017 Evolving functionality in nanomaterial networks de Wilfred G. van der Wiel (University of Twente, The Netherlands) 6 juin2017 Relaxation of an Electron Spin in a Moving Quantum Dotby Xuedong Hu (Department of Physics, University at Buffalo, USA) 30 mai Understanding and exploiting interactions between components in quantum circuits de Philippe Joyez (SPEC, CEA-Saclay) 22 mai 2017 Feedback-tuned high fidelity gates for (GaAs based) two-electron spin qubits de Hendrik Bluhm (RWTH Aachen University, Allemagne) 16 mai 2017 Electron teleportation in multi-terminal Majorana islands : Kondo effect at high temperature de Karen Michaeli (Weizmann Institute for Science, Israel) 9 mai 2017 Superconducting Atom Chips de Rainer Dumke (Nanyang Technological University, Singapore)

4 mai 2017